Aarhus Kommune

Brems For Gult kampagne

Formål

Udfordring Aarhus Kommune lider under manglende respekt for det gule og røde lys. Alt for mange bilister mener det er okay at fortsætte ind i et kryds, selvom signalet er skiftet til gult. Gult lys betyder stop, og det skal bilisterne lære at respektere.

Ellers risikerer de at være skyld i, at de selv eller deres medtrafikanter kommer til skade. Den manglende respekt for det gule lys, er et stort problem for trafiksikkerheden i byen. 

 

Løsning Aarhus Kommune valgte i samarbejde med citrusmedia at afvikle kampagnen "Aarhus bremser for gult" i ugerne 44-47.

Med lysprojektering af "Brems For Gult" på udvalgte bygninger ud til trafikerede veje, sørgede man for at budskabet kom ud til en stor del af bilisterne samt de forbigående borgere.

I henhold til den direkte kommunikation til bilisterne, malede citrusmedia 54 asfaltaftryk med "Brems For Gult" budskabet på indfaldsvejene til Aarhus omkring krydset Ringvejen og Ringgaden.

For at skabe fuld fokus på kampagnen, og for at fange bilisternes fulde opmærksomhed på denne kampagne, kørte der et Radiospot på Radio100 Østj., Radio go!FM og Radio go!FM Plus med "Brems For Gult" budskabet. 

På Social media delen oprettede citrusmedia en Facebook side samt producerede 4 videoer til Facebook og Youtube. Den virale video fik over 500.000 views, tusinder af likes og næsten 1000 delte videoen i den første uge.
De 3 andre videoer fik hver 100.000 views efter den første uge. Videoerne er blevet brugt som grundlag til debat hos borgerne i Aarhus. 
 
Pablo Celis, Projektleder hos Aarhus kommune udtaler: Det er den mest succesfulde kampagne vi nogensinde har kørt i Aarhus. Den er kommet meget præcist ud til den ønskede målgruppe, og kampagnen har skabt debat over hele byen. Vi er meget tilfredse.